System zarządzania ryzykiem braku zgodności w Grupie Kapitałowej PZU został ustanowiony w oparciu o najlepsze standardy rynkowe oraz autorskie rozwiązania, z jednoczesnym wykorzystaniem szeregu porozumień pomiędzy podmiotami GPZU oraz polityk grupowych. Jest to zintegrowany zbiór wartości, standardów postępowania, narzędzi, w tym procedur i regulaminów postępowania, wsparty odpowiednią komunikacją oraz edukacją pracowników. Spółki w ramach Grupy Kapitałowej PZU posiadają również szereg osobnych polityk i procedur oraz praktyk w tym obszarze. Na system składają się, m.in.:
Fundamentem norm etycznych w Grupie PZU są Dobre praktyki Grupy PZU, których celem jest kształtowanie spójnej kultury organizacyjnej firmy we wszystkich kluczowych aspektach funkcjonowania.
Dobre praktyki Grupy PZU definiują zachowania i sposób postępowania wobec wszystkich interesariuszy spółki, w sposób oparty na szacunku i zaufaniu. Jest to jednocześnie dokument, który stanowi wspólny mianownik dla kultury korporacyjnej, dla wszystkich podmiotów w Grupie. Dzięki systemowej zgodności fundamentalnych pryncypiów wszelkie działania i realizowane procesy są oparte na spójnych przesłankach, zapewniając tym samym wysoki standard operacyjny Grupy. W Grupie Alior Bank i Grupie Pekao funkcjonują odrębne kodeksy etyczne.
W 2018 roku wdrożone zostały nowe „Dobre praktyki Grupy PZU”. Dokument stanowi jednolity wzorzec standardów przestrzeganych przez wszystkie podmioty Grupy PZU, z wyjątkiem Grupy Alior Bank i Grupy Pekao, w ramach których funkcjonuje Kodeks etyki Alior Bank oraz Kodeks postępowania Grupy Pekao. „Dobre praktyki Grupy PZU” stanowią zbiór wartości i zasad, którymi powinni się kierować pracownicy.
„W Dobrych Praktykach Grupy PZU opisane są wartości Grupy PZU, a także podstawowe zasady postępowania pracowników odnoszące się do m.in. do takich zagadnień jak:
Wartości Grupy Kapitałowej PZU | Obietnica dla klienta | Obietnica dla pracownika |
Stabilność |
|
|
Uczciwość |
|
|
Innowacyjność |
|
|
Odpowiedzialność |
|
|
Zarówno w Alior Bank, jak i w pozostałych spółkach Grupy Alior Bank, obowiązuje Kodeks etyki, który reguluje m.in. relacje spółki oraz jej pracowników w stosunku do klientów, kwestie etycznego zachowania i poszanowania obowiązujących przepisów prawa. Dodatkowo w spółce Alior Bank wdrożono Politykę środowiska pracy wolnego od niepożądanych zachowań. Polityka ma zastosowanie do wszystkich pracowników Alior Bank i jest wyrazem realizacji przez pracodawcę obowiązku zapobiegania i przeciwdziałania niepożądanym zachowaniom w relacjach służbowych, w szczególności dyskryminacji, mobbingowi, molestowaniu oraz molestowaniu seksualnemu. Pracownicy wzięli udział w szkoleniu „Niepożądane zachowania w środowisku pracy”, które wskazało, jakie zachowania należy uznać za niepożądane, i co zrobić, jeśli mają one miejsce. Zaimplementowana została także Polityka przeciwdziałania nieuczciwej sprzedaży w celu zarządzania ryzykiem missellingu oraz podnoszenia jakości procesu oferowania klientom produktów banku.
W Grupie Pekao obowiązuje Kodeks postępowania, który ma zapewnić najwyższe standardy świadczenia usług oraz ochronę reputacji przez pracowników Grupy.
Zasady zawarte w Kodeksie postępowania to:
W Grupie Pekao prowadzone są działania edukacyjne dla pracowników na temat promowania kultury zgodności i etycznych zachowań. W ramach tych działań przeprowadzane są szkolenia, wydawane są broszury i zasady przypominające o standardach zachowań. Pracownicy oczekują krótkiej i łatwej w zapamiętaniu informacji, zamiast wczytywania się w długie i obszerne procedury. Pekao wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom, a w efekcie pracownicy przyznają, że tego rodzaju szkolenia pomagają im zwiększać świadomość odnośnie różnych niewłaściwych zachowań, w tym korupcjogennych.
W spółce TFI PZU obowiązują Zasady etyki członków związanych oraz Zasady etyki członków nie związanych z Grupą PZU. Zbiór zasad ma na celu zapewnienie właściwego pełnienia swoich funkcji przez członków rad nadzorczych niezwiązanych z Grupą PZU, zapobieganie występowaniu konfliktowi interesów oraz ograniczenie ryzyka reputacyjnego i ryzyka korupcji. Ponadto w odróżnieniu od dokumentu przypisanego dla członków nie związanych z Grupą PZU, Zasady etyki członków związanych z Grupą PZU zawierają dwa załączniki, a mianowicie załącznik nr 1 – Zasady zarządzania konfliktem interesów oraz załącznik nr 2 Zasady przyjmowania prezentów.
W TFI PZU obowiązuje także Regulamin zarządzania konfliktem interesów. Określa on okoliczności, które w odniesieniu do poszczególnych czynności z zakresu działalności TFI PZU powodują lub mogą powodować powstanie konfliktu interesów związanego z istotnym ryzykiem naruszenia interesów klientów, oraz działania mające na celu rozpoznawanie (ustalenie) konfliktów interesów, zapobieganie ich wystąpieniu, sposób zarządzania nimi oraz ograniczenie w jak największym stopniu potencjalnych skutków ryzyka wystąpienia konfliktu interesów.
Kultura etyczna w Grupie Kapitałowej PZU jest kształtowana z zachowaniem najwyższych standardów oraz adekwatnie do potrzeb spółek Grupy, z uwzględnieniem skali, specyfiki, rodzaju ich działalności oraz przepisów prawa krajowego.
Grupa Kapitałowa PZU wdraża kulturę etyczną, tworząc systemowe rozwiązania na poziomie PZU. Jako podmiot dominujący, PZU kształtuje i wyznacza standardy postępowania, a następnie rekomenduje ich wdrożenie pozostałym podmiotom Grupy. Te implementują rozwiązania i standardy postępowania rekomendowane przez PZU, z uwzględnieniem tzw. zasady proporcjonalności i adekwatności, czyli skali, specyfiki, rodzaju ich działalności, przepisów prawa krajowego i zasadności stosowania w działalności podmiotu, oraz raportują ryzyka braku zgodności do PZU z poszanowaniem tajemnic prawnie chronionych.
Spółka PZU kładzie duży nacisk na budowanie świadomości zgodności (compliance) wśród pracowników poprzez budowanie kultury organizacyjnej Grupy PZU opartej na kluczowych wartościach etycznych. Najistotniejsze działania budujące świadomość to: