W Grupie PZU nie ma i nie będzie przyzwolenia na jakąkolwiek formę korupcji. Rozwiązania wdrożone w organizacji definiują sposób zarządzania ryzykiem korupcji, włączając identyfikację tego ryzyka, a także jego ograniczanie i monitoring.
W spółkach Grupy obowiązują rozwiązania mające na celu przeciwdziałanie korupcji, w tym m.in. zasady przyjmowania i wręczania prezentów, zasady zarządzania konfliktem interesów, zasady etyki obowiązujące członków organów statutowych. W zależności od podmiotu są one uwzględnione w kilku przyjętych i wdrożonych dokumentach dotyczących m.in. przeciwdziałania korupcji, zgłaszania nieakceptowanych zachowań (whistleblowing), zarządzania konfliktami interesów, dokonywania zakupów. Zagadnienia te są także prezentowane w wewnętrznych szkoleniach w spółce. Prezenty i rozrywka, wyłącznie o małej wartości, mogą być oferowane lub przyjmowane w toku zwyczajnych praktyk biznesowych. W żadnych okolicznościach nie wolno oferować lub przyjmować pieniędzy bądź ich ekwiwalentu. Wręczanie i przyjmowanie prezentów nie może być tak częste czy nadmierne lub hojne, by stanowiło faktyczne lub postrzegane ryzyko korupcji czy naruszało lokalne przepisy ustawowe lub wykonawcze.
Uznając korupcję za jeden z najpoważniejszych czynników zagrażających zasadom demokracji i gospodarki rynkowej, OECD podjęła działania zmierzające do walki z tym zjawiskiem. Polska od wielu lat jest członkiem OECD, w ramach której zostały wypracowane postanowienia Konwencji w sprawie zwalczania przekupstwa zagranicznych funkcjonariuszy publicznych.
Podstawowym dokumentem w polityce antykorupcyjnej są „Dobre praktyki Grupy PZU”, które wprost wskazują na brak tolerancji dla jakichkolwiek zachowań korupcyjnych. Zapisy tego dokumentu obligują każdego pracownika do działania zgodnie z prawem i zdefiniowanymi normami etycznymi. Dobre praktyki zostały wdrożone we wszystkich podmiotach Grupy PZU, a także Grupy Alior Bank oraz Grupy Pekao, w których funkcjonują odrębne regulacje w tym zakresie.
W PZU wdrożono również rozwiązania obligujące do identyfikacji i oceny ryzyka korupcji w ramach bieżącego zarządzania ryzykiem braku zgodności.
Ocena ryzyka korupcji za 2019 rok potwierdza, że rozwiązania systemowe funkcjonują prawidłowo oraz że zostały podjęte z należytą starannością działania mające na celu zarządzanie tym ryzykiem. W 2019 roku wyniki przeprowadzonego pomiaru efektywności systemu kontroli wewnętrznej kształtowały się na stabilnym poziomie, co pozwala przyjąć, że w PZU utrzymują się dogodne warunki, które mogą pozwolić na wykrycie zagrożeń korupcyjnych.
W PZU, PZU Życie oraz Tower Inwestycje obowiązuje Program antykorupcyjny, który ma na celu ograniczenie ryzyka korupcji. Program wskazuje przykłady czynników korupcji i podział odpowiedzialności w celu efektywnego kontrolowania ryzyka w firmie. Zidentyfikowano w nim obszary biznesowe, w których ryzyko korupcji jest potencjalnie najwyższe, przybliżono także symptomy zachowania i postępowania pracowników, które mogą wskazywać na potencjalne zagrożenie korupcyjne w danym obszarze. Program wprowadza również obowiązek okresowej, corocznej oceny ryzyka korupcji w PZU – jej elementami są m.in. ankiety samooceny ryzyka korupcji przeprowadzane wśród pracowników, zarejestrowane zgłoszenia o nieprawidłowościach z różnych obszarów, wyniki kontroli wewnętrznych oraz raporty organizacji pozarządowych zajmujących się problemem korupcji. W 2019 roku prowadzono dalsze prace nad kształtowaniem rozwiązań w zakresie zarządzania ryzykiem korupcji w PZU. Wzmacniano przekaz istotności zarządzania ryzykiem korupcji, zgodnie z przyjętą strategią i Programem antykorupcyjnym. W celu efektywnego kontrolowania ryzyka korupcji prowadzono zintensyfikowane działania edukacyjne dla pracowników (szkolenia, publikacje, bieżące konsultacje). W pozostałych podmiotach Grupy PZU analiza lub ocena potencjalnego ryzyka korupcji dokonywana jest w ramach analizy zgłoszeń lub zapytań związanych z konfliktem interesów bądź przyjmowaniem/wręczaniem prezentów.
W całej Grupie PZU w 2019 roku zidentyfikowano łącznie 260 przypadków korupcji i oszustów, o 55 przypadków więcej niż w roku 2018. W obydwu latach 76% przypadków dotyczyło Grupy Alior Bank (140 w 2018 roku i 198 w 2019 roku). W PZU i PZU Życie nie miały miejsca przypadki korupcji i oszustw.
Po wdrożeniu Programu antykorupcyjnego każdy pracownik PZU i PZU Życie został zobowiązany do zapoznania się z nim i stosowania jego postanowień oraz złożenia stosownego oświadczenia w tym zakresie.
Kwestie etyczne są elementem szkoleń dla nowo zatrudnionych pracowników. W 2019 roku ponownie odbyło się wydarzenie Compliance Week. Jest to autorski projekt pracowników Biura Compliance. Celem wydarzenia jest krzewienie wiedzy o zasadach compliance, nowościach w prawie oraz aktualnych i nachodzących wyzwaniach regulacyjnych w kraju i na świecie. Wszystkie działania ukierunkowane są na wzmacnianie kultury compliance w Grupie PZU. Dodatkowo wydarzenie to zostało nagrodzone w kategorii „Pomysł Compliance Roku” w ogólnopolskim konkursie Compliance Awards 2019.
W PZU wdrożono funkcjonalność w wewnętrznym systemie kadrowym umożliwiającą zbieranie oświadczeń pracowników PZU i PZU Życie o zapoznaniu się z Programem antykorupcyjnym, jego przestrzeganiu i związanych z korupcją sankcjach prawnych. 10 033 osoby złożyło oświadczenie o zapoznaniu się i stosowaniu do zasad Programu antykorupcyjnego.
Uzupełnieniem działań są szkolenia antykorupcyjne oraz kampanie realizowane w kanałach komunikacji korporacyjnej uwrażliwiające pracowników na ryzyko korupcji. W 2019 roku zrealizowano nowe szkolenie e-learningowe dotyczące Programu antykorupcyjnego. W PZU i PZU Życie 10 613 pracowników ukończyło szkolenie. W PZU i podmiotach Grupy Kapitałowej PZU z wyłączeniem Armatury Kraków i Arm Property obowiązują zasady zarządzania konfliktem interesów. Każda sytuacja potencjalnego konfliktu interesów, która mogłaby utrudnić skuteczne i obiektywne wykonywanie pracy na rzecz Grupy PZU, powinna zostać zgłoszona przez pracownika do przełożonego oraz jednostki ds. zgodności podmiotu Grupy PZU. Wprowadzone w Grupie Kapitałowej PZU Zasady zarządzania konfliktem interesów zapewniają profesjonalne, rzetelne i uczciwe traktowanie wszystkich klientów i osób powiązanych ze spółką w przypadkach konfliktu interesów.
Osoba, która stwierdzi, że w wyniku wykonywania przez nią zadań doszło lub może dojść do konfliktu interesów, zobligowana jest do podjęcia działań zmierzających do jego eliminacji i do zgłoszenia konfliktu interesów zgodnie z przyjętym trybem. Formularz zgłoszenia trafia do przełożonych oraz do jednostki ds. zgodności w podmiocie Grupy PZU, która analizuje zgłoszenie.
W PZU i PZU Życie obowiązują „Zasady zarządzania konfliktem interesów w PZU oraz PZU Życie”. Regulacja ta ma na celu zapewnienie profesjonalnego, rzetelnego i uczciwego traktowania wszystkich klientów i osób powiązanych ze spółką w przypadku konfliktu interesów.
Osoba powiązana z PZU (pracownik, agent PZU), która stwierdziła, że w wyniku wykonywania przez nią zadań doszło lub może dojść do konfliktu interesów, zobligowana jest do podjęcia działań zmierzających do jego wyeliminowania i do zgłoszenia konfliktu interesów zgodnie z przyjętym trybem. Formularz zgłoszenia trafia do przełożonych, ale również do Biura Compliance, które analizuje zgłoszenie. Dokładna analiza każdego przypadku konfliktu interesów jest kolejnym wymiarem praktycznego działania w omawianym obszarze.
Przeprowadzono liczne szkolenia mające na celu podnoszenie świadomości w zakresie zarządzania ryzykiem konfliktu interesów, przeprowadzono dedykowany przegląd obszarowy w zakresie ryzyka konfliktu interesów. Opracowano także nowe szkolenie e-learningowe z zakresu compliance, które z początkiem 2020 roku zostało udostępnione wszystkim pracownikom PZU i PZU Życie w ramach platformy edukacyjnej.