zamknąć

Mapa nawigacji

Pobierz nasze dobre praktyki
Interaktywna nawigacja to narzędzie wykraczające poza standardową nawigację zintegrowanych treści (dostępną w górnej belce raportu). Nowe podejście pozwalana na poruszanie się w dwóch dodatkowych wymiarach biznesu Grupy PZU, tj.:
  • strategii (ubezpieczenia, zdrowie, inwestycje, finanse);
  • zrównoważonego rozwoju (sprzedaż, pracownicy, zaangażowanie społeczne, środowisko naturalne i etyka).
Wyżej wymienione obszary zostały dodatkowo uzupełnione o powiązane wskaźniki GRI, w ramach każdego wybranego zagadnienia.
Pracownicy
Społeczeństwo
Etyka
Środowisko
Produkty
Krótka charakterystyka
Zdrowie
Banki
Inwestycje
Ubezpieczenia
PRAKTYKI
BIZNESOWE

W tym rozdziale

GRI

Zdrowie

Facebook Twitter All
Zintegrowana Nawigacja
Ubezpieczenia
Zdrowie
Inwestycje
Bankowość
Najlepsze Praktyki

Promocja zdrowia i aktywnego stylu życia to szczególny obszar społecznego zaangażowania PZU. Firma dopinguje i wspiera zarówno pracowników, jak i całe społeczeństwo. Od lat PZU jest partnerem półmaratonów i maratonów. Na wsparcie mogą liczyć również organizacje prozdrowotne: szpitale, przychodnie, hospicja i fundacje.

DOBRA PRAKTYKA

#10latdłużej

Nasze codzienne nawyki i styl życia, jaki prowadzimy, mają ogromny wpływ na to, ile będzie nam dane żyć i cieszyć się dobrym zdrowiem. Lekarze i naukowcy podkreślają, że dzięki zmianie trybu życia sami sobie możemy podarować nawet 10 lat życia więcej. Pokonywanie określonej liczby kroków dziennie, dbanie o odpowiednią ilość snu, kondycję fizyczną i prawidłowe odżywianie – to wszystko przynosi realne efekty w życiu każdego z nas, a Grupa PZU, jako narodowy ubezpieczyciel, chce być sponsorem, promotorem i aktywatorem dobrych nawyków. Nowa strategia firmy będzie zatem nie tylko odpowiadała na pytania dotyczące celów biznesowych, lecz także obrazowała głębszy sens i wartości leżące u podstaw działalności.

Podstawą planowanych projektów mają być więc przede wszystkim działania prewencyjne. Głównym celem programu jest nakłonienie klientów do zmiany nawyków. Dlatego PZU promuje badania profilaktyczne, uprawianie sportu, a także szereg działań edukacyjnych mających nauczyć Polaków, co można zrobić, aby cieszyć się lepszym zdrowiem i długim życiem.

DOBRA PRAKTYKA

Wsparcie imprez biegowych

Od 2013 roku PZU z sukcesem wspiera biegowe imprezy masowe. Obecność PZU na największych i najbardziej prestiżowych polskich biegach gwarantuje ich wysoki poziom jakościowy pod kątem organizacyjnym, a także wysoką frekwencję podczas imprez.

W 2019 roku PZU kontynuował wsparcie imprez biegowych, wśród których znalazły się: 41. PZU Maraton Warszawski, 18. PZU Cracovia Maraton, 11. PZU Maraton Karkonoski, 14. PZU Półmaraton Warszawski, 6. PZU Cracovia Półmaraton Królewski, 13. PZU Bieg Trzech Kopców, Tropem Wilczym – Bieg Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Łącznie w biegach, od dziecięcych do ultramaratonu, udział wzięło ponad 100 tys. osób. Współpraca PZU z organizatorami biegów umożliwia im poszerzenie formuły wydarzeń o dodatkowe rodzaje aktywności, np. biegi dziecięce, krótkodystansowe, a także atrakcje dla widzów. Wsparcie to umożliwia również organizatorom prowadzenie całorocznych programów zachęcających biegaczy do regularnych treningów i aktywnego uprawiania sportu przez amatorów. W ramach dodatkowych rodzajów aktywności PZU promuje działania prozdrowotne, m.in. badania profilaktyczne, porady dietetyczne czy fizjoterapeutyczne. W imprezach biegowych licznie biorą udział również przedstawiciele sekcji biegowej PZU Sport Team. Dzięki dostarczonym przez organizatorów danym o liczbie odbiorców bezpośrednich i pośrednich imprez biegowych PZU zauważa ich rosnącą aktywność i zainteresowanie.  

PZU Zdrowie od kilku lat współpracuje z Polską Koalicją Pacjentów Onkologicznych. Działania obejmują edukację z zakresu profilaktyki chorób nowotworowych, pomoc pacjentom onkologicznym i ich rodzinom oraz promocję zdrowego stylu życia wśród społeczeństwa.

Coraz więcej światowych firm dostrzega potrzebę zadbania o zdrowie pracowników i stworzenia dla nich przyjaznego środowiska pracy. Świadomość tego staje się powszechna także wśród polskich pracodawców. Ważnym elementem troski o pracowników jest organizacja wydarzeń medycznych w firmie. Badania pokazują, że inwestycje w promowanie zdrowia w miejscu pracy przynoszą kilkukrotny zwrot w postaci zmniejszonych kosztów absencji.

Wychodząc naprzeciw potrzebie opieki zdrowotnej nad pracownikami, z funduszu prewencyjnego PZU finansuje w zakładach pracy program profilaktyczny „Strefy zdrowia”. Polega on na organizacji stref zdrowia w zakładach pracy w formie jedno- lub kilkudniowych wydarzeń, które mają zwiększyć świadomość pracowników dotyczącą ich stanu zdrowia, zachęcić ich do regularnych badań profilaktycznych oraz promować zdrowy i aktywny styl życia. Wybór rodzaju strefy jest konsultowany z pracodawcą i dostosowany do potrzeb pracowników. Firma dostarcza niezbędny sprzęt medyczny, obsługę logistyczną oraz opiekę medyczną profesjonalnej kadry PZU Zdrowie. Dzięki temu pracownicy mają możliwość zadbania o swoje zdrowie bez konieczności wychodzenia z pracy, umawiania i koordynowania wizyt. Organizacja stref zdrowia daje możliwość zapobiegania chorobom oraz wykrywania ich we wczesnych stadiach. Na podstawie analizy charakteru pracy, wieku i płci pracowników rekomendowane są określone programy działań, które wzmacniają prozdrowotne zachowania pracowników. Oferowane badania i konsultacje są krótkie, bezbolesne i pozytywnie wpływają na wydajność i jakość pracy zatrudnionych. W 2019 roku udostępniono 74 strefy badawcze, w których wykonano łącznie 27 593 badań i konsultacji medycznych oraz przebadano 6 757 osób. Wśród dostępnych w 2019 roku stref znalazły się takie jak: „zdrowie pod kontrolą”, „kręgosłup pod kontrolą”, „serce pod kontrolą”, „profilaktyka chorób nowotworowych”, „dieta pod kontrolą” oraz „płuca pod kontrolą”. W ich ramach zostały przeprowadzone konsultacje z internistą, kardiologiem, dermatologiem, pulmonologiem, ortopedą, dietetykiem i innymi specjalistami. Wykonano pomiary ciśnienia krwi, EKG, poziomu glukozy, badanie zmian skórnych, poziomu cholesterolu, USG (sutka, jamy brzusznej, prostaty, tarczycy), kinesiotaping, badania spirometryczne, udzielono porad dietetycznych, zorganizowano ćwiczenia w grupie czy warsztaty edukacyjne.

Planowana jest kontynuacja programu w 2020 roku.

DOBRA PRAKTYKA

Gabinet telemedyczny

PZU Zdrowie uruchomiło gabinet telemedyczny – kompaktowe centrum medyczne, które stanowi innowacyjną alternatywę dla przychodni przyzakładowych. Gabinet ten wyposażony jest w wiele urządzeń, za pomocą których pacjent może samodzielnie wykonać badania: stetoskop cyfrowy, EKG, pulsoksymetr, termometr, ciśnieniomierz oraz kamerę do obrazowania gardła, ucha i skóry. Następnie w trakcie wideokonsultacji pacjent omawia swoje wyniki z lekarzem i otrzymuje niezbędne zalecenia, a w razie potrzeby lekarz wystawia e-skierowanie na dalszą diagnostykę w placówce medycznej lub e-receptę. Cały gabinet zajmuje zaledwie 4 m2. Wizyta w gabinecie daje komfort uzyskania natychmiastowej porady i pokierowania na odpowiednią ścieżkę leczenia. Cały proces konsultacji wraz z badaniem zajmuje ok. 10 minut, dlatego nawet najbardziej zapracowani mogą dzięki temu rozwiązaniu zadbać o swoje zdrowie. Telemedyczny kiosk stanął w głównej siedzibie PZU przy ul. Jana Pawła II 24 w Warszawie, gdzie obecnie testują go tutejsi pracownicy. Umożliwiono pracownikom zapisywanie się na wizyty zarówno poprzez portal mojePZU, jak i przez infolinię. Do tej pory zrealizowano 156 telekonsultacji. Planowane jest rozszerzenie liczby placówek medycznych, w których będą się znajdować takie gabinety.

DOBRA PRAKTYKA

Wirtualna Przychodnia

Pod koniec 2019 roku PZU Zdrowie wdrożyło projekt o nazwie Wirtualna Przychodnia. Celem jest ułatwienie kontaktu z lekarzem, bez wychodzenia z domu, pacjentom, którzy nie mogą się wybrać do przychodni z różnych powodów. Dzięki Wirtualnej Przychodni pacjenci mogą zdalnie zasięgnąć porady lekarza, omówić z nim wyniki badań, otrzymać skierowanie na badania albo receptę na leki. Lekarze różnych specjalizacji są dostępni przez całą dobę i z dowolnego miejsca na świecie. Można się kontaktować telefonicznie poprzez czat albo wideoczat. Wirtualna Przychodnia powstała także z myślą o osobach cierpiących na choroby przewlekłe, regularnie odnawiających recepty. Po konsultacji lekarskiej chorzy mogą zdalnie pobrać e-receptę na leki przyjmowane na stałe i zamówić je z dostawą do wybranej przez siebie apteki.

Wirtualna Przychodnia jest dostępna dla wszystkich pacjentów, także osób nieposiadających pakietów medycznych, a czas oczekiwania na poradę wynosi ok. 15 minut. Jest to pierwsza tego typu usługa w Polsce.

Start projektu poprzedzony był działaniami promocyjnymi, aby budować świadomość wśród klientów, ponieważ jest to nowość na rynku. Pierwsze efekty to 20 sprzedanych wizyt telemedycznych w 2019 roku. Dzięki promocji tego narzędzia nastąpił również wzrost sprzedaży wizyt stacjonarnych.  

DOBRA PRAKTYKA

W 2019 roku, z okazji Dnia Kobiet i Dnia Matki, Fundacja PZU zorganizowała mobilne gabinety lekarskie, w których kobiety zatrudnione w PZU mogły w czasie pracy wykonać bezpłatnie wybrane badania USG – piersi, tarczycy lub jamy brzusznej – oraz skorzystać z konsultacji lekarskiej. Badania przeprowadzano w Łodzi, Lublinie i Pile.

Liczba wykonanych badań:

  • Dzień Kobiet: Lublin – 70 osób; Łódź – 70 osób
  • Dzień Matki: Piła – 70 osób
  • RAZEM: 210 osób
DOBRA PRAKTYKA

Model predykcyjny epidemii grypy

Został opracowany model prognostyczny zachorowań na grypę, według następujących wymogów:

  • zdolność predykcyjna modelu ma charakter miesięczny;
  • model jest odświeżany z tygodniową częstością;
  • model zwraca predykcje na poziomie województwa (16 modeli);
  • problem został zdefiniowany biznesowo w postaci klasy modelu regresyjnego (ze specyfiką szeregów czasowych).

Opracowanie skutecznego modelu predykcji epidemii grypy może się przyczynić do osiągania wymiernych korzyści, takich jak:

  • planowanie szczepień i sprawdzanie dostępności szczepionki z odpowiednim wyprzedzeniem;
  • wsparcie procesów planistycznych na Contact Center (możliwość wcześniejszej reakcji w zakresie planowania liczby konsultantów potrzebnych do obsługi połączeń przychodzących w sezonie chorobowym, przekierowanie ruchu na telemedycynę);
  • możliwość wzbogacenia aplikacji mojePZU/strony internetowej PZU o alerty ostrzegające o grypie w danym województwie (opcja do rozważenia w przyszłości);
  • wprowadzenie w centrach medycznych harmonogramu pracy w warunkach zwiększonego zapotrzebowania na usługi medyczne oraz zastosowanie reżimu sanitarnego.

Prognoza za okres 8.12 - 15.12.2019 (wg województw)

 

DOBRA PRAKTYKA

Opaska życia

Jest to rozwiązanie pomagające w monitoringu parametrów życiowych pacjentów szpitalnego oddziału ratunkowego. Opaska od momentu założenia na nadgarstek pacjenta analizuje co 10 sekund wynik pomiaru saturacji oraz pulsu i temperatury. Na podstawie pomiaru początkowego system autokalibruje i ustala normy dla noszącego opaskę. Ustalona obustronnie kalibracja urządzenia polega na zebraniu pomiarów w ustalonym czasie i uśrednienie pomiaru. W sytuacji, gdy uśredniony dla noszącego opaskę pomiar wykracza poza normy (wartości graniczne), odzywa się alarm i zostaje wezwany personel medyczny w celu natychmiastowego udzielenia pomocy. Opaska oprócz zadania prewencyjnego daje poczucie komfortu psychicznego.

Pilotażowa akcja prewencyjna wspierająca personel medyczny została przeprowadzona przez PZU w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym Mazowieckiego Szpitala Wojewódzkiego im. św. Jana Pawła II w Siedlcach. Na oddział ratunkowy zostało przekazanych 50 opasek wraz z zestawem komputerowym i niezbędnym sprzętem. Personel medyczny został przeszkolony z obsługi. Opaska założona na nadgarstek pacjenta mierzy tętno, temperaturę, ciśnienie, saturację i alarmuje o upadku. Opaska nie zastępuje personelu medycznego, pacjenci są standardowo monitorowani przez wykwalifikowany personel medyczny SOR. Poprzez system monitoringu opaska komunikuje się z personelem medycznym w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w zakresie mierzonych parametrów – co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo pacjentów podczas pobytu na SOR.

PZU konsekwentnie od lat wspiera aktywność sportową swoich pracowników. Każdy z nich może uprawiać swój ulubiony sport w specjalistycznych sekcjach PZU Sport Team, a w Warszawie i Szczecinie istnieje również możliwość korzystania z siłowni pracowniczej.

Sekcje sportowe w liczbach:


Sekcje sportowe w PZU: